پودر ایزوترم و بازوترم

توضیحات

پودر ایزوترم چیست؟

در کارخانجات فولاد سازی از پاتیل و تاندیش جهت حمل ذوب از کوره تاموقعیت  معین استفاده می شود. با توجه به شرایط ،نوع طراحی بدنه و نسوزپاتیل و تاندیش و همچنین شرایط محیط افت دما متفاوت می باشد دراین بین بیشترین افت دما از سطح مذاب رخ می دهد که می توان این افت دمارا بااستفاده از پودرایزوترم درسطح مذاب وهمچنین گذاشتن درپوش پاتیل کنترل کرد.

درپوش پاتیل به دلیل استفاده از جرم های آلومینایی و صرف وقت جهت تعمیر و نصب مواد نسوز آن دارای هزینه تمام شده بیشتری نسبت به استفاده از پودرایزوترم می باشد.

پودر ایزوترم صنعتی به عنوان پوشاننده سطح مذاب در پاتیل و تاندیش درروی سطح مذاب اضافه می گردد. وظیفه اصلی این پودر ایزوله کردن سطح مذاب جهت جلوگیری از افت دما واکسیدشدن مذاب توسط اتمسفرمی باشد.پودرایزوترم مصرفی باترکیب شیمیایی مناسب باید دارای هدایت حرارتی وویسکوزیته خوبی باشد تاعملکرد مناسبی داشته باشد.

باایزوله کردن سطح مذاب هزینه های ذوب باکاهش دمای تخلیه مذاب کوره وخوردگی کمترمواد نسوز کوره ،پاتیل و تاندیش کاهش وجذب ناخالصی های غیرفلزی مذاب بیشتر می شود.

میزان مصرف ایزوترم بستگی به تناژ فولاد،طراحی پاتیل و تاندیش و زمان ریخته گری دارد. پودرایزوترم در موقع قرارگرفتن و پخش شدن روی سطح مذاب فولاد به صورت یکپارچه در می آید و شروع به ایزوله کردن سطح مذاب می کند زمانیکه به هردلیلی زمان ریخته گری بیشتر شود جهت کنترل افت دما این پودر نقش مهمی بازی می کند.

ایزوله کردن سطح مذاب به روش سنتی توسط سبوس برنج خام وبرشته انجام می شودکه همراه باآلودگی و ایجاد مشکلات تنفسی برای کارکنان می باشد. سبوس برنج خام درموقع قرار گرفتن روی سطح مذاب ابتدا جهتن سوختن خود دمای مذاب را می گیرد و دود زیادی ایجاد می کند و  پس از سوختن شروع به ایزوله کردن سطح ذوب می کند.

باتوجه به مسئله ی کم آبی و خشکسالی درکشور و همچنین مشکلات پیش  روی کشاورزی  تامین سبوس برنج بامشکل رو به رو شده است . سبوس برنج همیشه به راحتی در دسترس نیست و دربعضی از فصول سال کمیاب می شد. سبوس برنج به علت وزن پایین وحجم بالا نیاز به حمل حمل ونقل بیشتر و درنتیجه هزینه حمل بالاتری دارد. همچنین به دلیل حجیم بودن آن  فضای انبارداری بیشتری نسبت به ایزوترم نیازدارد.

پودر ایزوترم
ایزوترم صنعتی

در ریخته گری پیوسته پس از انتقال پاتیل ها از بخش ذوب به واحد ریخته گری مداوم ، همزمان با تخلیه ذوب درون تاندیش در ریخته گری ، برای جلوگیری از افت دمای مذاب درون پاتیلیا تاندیش ،لازم است پوشاننده مناسبی به سطح ذوب اضافه شود تا از اتلاف حرارتی ذوب ناشی از تشعشع ، هدایت، کنوکسیون جلوگیری بعمل آید. این وظیفه توسط لایه پودر جامد و زینتر شده انجام میگیرد. علاوه بر این از مذاب در برابر اکسیداسیون سطحی محافظت کرده و بخشی از ناخالصی های موجود در ذوب را جذب می کند. این پودر سبب کاهش افت دمای مذاب درون پاتیل و تاندیش شده و این امر سبب کنترل مناسبتر سرعت ریخته گری ،کاهشمیزان اکسیژن مذاب و در کل بهبود شرایط ریخته گری با کنترل بهتر میشود. واضح است که جلوگیری از افت دمای مذاب اثر قابل توجهی روی تولید اقتصادی،کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر نسوز پاتیل و تاندیش دارد. همچنین این ماده از اکسیداسیون مجدد فولاد توسط اتمسفر جلوگیری می کند و به علت بالا بودن نسبت اکسید کلسیم به سیلیس در این پودر باعث میگردد تا اکسیژن مذاب کاهش یافته و همچنین از انسداد نازل توسط ناخالصی های آلومینیا جلوگیری کرده و عمل گوگرد زدایی نیز بهتر انجام گردد.

سخن پایانی 

شرکت سلیم صنعت سپاهان از شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری منیر اسپادانا  سال ها در زمینه واردات اقلام مصرفی کارخانجات فولادسازی مشغول به فعالیت می باشد.

از جمله محصولات صنعت سلیم می توان به پودر ریخته گری ؛ ملات سبز؛ ملات سبز کرومیتی ؛ ماسه مجرای پاتیل ؛ نازل تاندیش ؛  غلاف ترموکوپل ؛ جرم های نسوز آلومینایی اشاره کرد.

شما عزیزان برای دریافت مشاوره و دریافت اطلاعات کامل در زمینه خرید کلیه محصولات سلیم صنعت همین حالا با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس دفتر فروش

03132374601

 03132374602

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

.فقط مشتریانی که این محصول را خریداری کرده اند و وارد سیستم شده اند میتوانند برای این محصول دیدگاه(نظر) ارسال کنند.